«Cormorous»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

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Simon Dybbroe Møller
«Cormorous»

 

Abertura:
Quinta 08 Setembro 2016, 19h


Exposição até 15 Outubro 2016

 

Comemorando quatro anos de atividades, KUNSTHALLE São Paulo tem o prazer de convidar artista dinamarquês Simon Dybbroe Møller (*1976, Aarhus) para apresentar sua primeira exposição individual no Brasil, para a qual ele exclusivamente produziu «Cormorous», o último vídeo de sua trilogia sobre anacronismos. Depois de abordar mercadorias nos dois filmes anteriores – o carro Renault Avantime em Animate V (2012) e a câmera Canon Mark II em Untitled (how does it feel) (2014) – aqui Dybbroe Møller nos apresenta os paradoxos de um antigo pássaro – o cormorant.

Um cormorant secando suas asas sobre um velho poste de madeira: a silhueta do tipo Jesus e a soberba de sua postura espelhada na superfície da água. Uma imagem verdadeiramente patética. Diz-se que o cormorant é a ave mais antiga existente; que remonta à época dos dinossauros. Ao contrário de outras aves aquáticas, o cormorant não desenvolveu a oleosidade em suas penas que o protegeria de ficar encharcado, daí a pose do tipo crucifixo, que ele faz para secá-las à brisa. Mas que anacronismo! Uma voz mais construtiva diria de uma forma diferente, explicando como a maioria das criaturas são naturalmente flutuantes, mas como para as aves mergulhadoras isto é um problema. O cormorant precisa engolir pedras para aumentar o seu peso. Sua principal adaptação, porém, é a estrutura de suas penas abertas que não prende o ar, o que aumentaria a flutuabilidade, mas, em vez disso, absorve a água. Independentemente: imagine penas encharcadas. Por outro lado, imagine gotas de água sobre uma superfície impermeável. Pensemos nisso em relação à produção de imagens analógicas e digitais.

Talvez a camiseta branca molhada tenha sido o auge da antiga vulgaridade mundial. Um último espasmo do analógico, antes de nossa descida para o, sem peso nem idade, universo do silicone e botox, a taxidermia da esfera tecnológica; o polido universo virtual. Você se lembra de Sabrina e Boys Boys Boys? E de Samantha Fox? A forma como essas cantoras exploravam o algodão branco e a água para produzir imagens de seus robustos corpos, tanto cobertos quanto realçados. Imagens que pareciam transcender a superfície lisa das brilhantes revistas, ecoando a fluidez do processamento analógico e a aderência da camada de emulsão de uma impressão fotográfica. Peitos e bundas ou draperie mouillée. Um século antes o realista Constantin Emile Meunier modelara sua monumental escultura O Estivador, que retrata a figura tonificada de seu personagem envolto em húmidas roupas colantes. Nesta fantasia até mesmo o encharcado é sólido, o saturado é de aço. A pátina do bronze reminiscente de uma impressão em preto-e-branco com um tom de sepia vintage; a falta de tonalidade fundindo o corpo com o pano.

Certamente não é coincidência que perfeitas gotas de líquidos sobre superfícies apareçam tão fortemente em tutoriais de produção de imagens digitais. Como as tecnológicas peças de vestuário utilizadas pela indústria de esportes ao ar livre, estas imagens habitam uma paisagem de impenetrabilidade. Nós sabemos que as perfeitas gotas de água sobre as folhas verdes brilhantes que adornam nossos desktops de computadores não ocorrem naturalmente; que elas foram colocadas lá, e em seguida, elaboradamente iluminadas. Possivelmente elas nem sejam água, mas gelatina ou resina, ou até mesmo pura pós produção digital. Mesmo quando deitadas em superfícies absorventes, elas não encharcar as coisas; elas não evaporam no ar. Estamos lidando aqui com a era da superfície, com o digital, com ideais. É um mundo em que, enquanto as coisas fazem mutam, eles não decaem.

 

– Simon Dybbroe Møller

 

Curadoria de Marina Coelho

 

 

Apoio:        

 

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Sobre o artista

Simon Dybbroe Møller (*1976, Aarhus). Vive e trabalha em Berlim. Estudou na Staatliche Hochschule fuer bildende Kunste, em Frankfurt am Main. Entre as exposições em que apresentou o seu trabalho estão:

INDIVIDUAIS (Seleção)
Buongiorno Signor Courbet, Fancesca Minini Gallery (2015), Milão; Swallow Swallow Spit, Laura Bartlett Gallery (2013), Londres; Männer und Moral, Objectif Exhibitions (2013), Antuérpia, Bélgica; 2002, Andersen’s Contemporary (2013), Copenhagem; Remember Me, Hyundai Gallery (2012), Seul, Coreia do Sul; 2011 Hello, Fondazione Giuliani (2011), Roma; Flotsam and Jetsam, (com Jacob Dahl Jürgensen), Badischer Kunstverein (2011), Karlsruhe, Alemanha; Appendix, Frankfurter Kunstverein (2009), Frankfurt am Main, Alemanha; Like Origami Gone Wrong, Kunstmuseum Thun (2007), Thun, Suíça.

COLETIVAS (Seleção)
To Blow Smoke in Order to Heal, Albert Baronian, Bruxelas; Stranger, MOCA (2015), Cleveland, EUA; Les Regles du Jeu, Centre Pompidou (2015), Paris; Checkpoint California, DB Kunsthalle (2015), Berlim; Bikuben | Utah Museum of Contemporary Art (2014), Utah, EUA; 5th Moscow Biennale of Contemporary Art (2013), Moscou; Nur was nicht ist ist möglich, Museum Folkwang (2013), Essen, Alemanha; When Attitudes Became Form Become Attitudes, Museum of Contemporary Art Detroit (MOCAD) (2013), Detroit, EUA; BUSY: Exhausted self/ unlimited ability, 21er Haus, Belvedere (2012), Viena; Based in Berlin, Nationalgalerie im Hamburger Bahnhof (2012), Berlim.

 

 

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Simon Dybbroe Møller
«Cormorous»

 

Opening:
Thursday 08 September 2016, 7pm


Exhibition until 15 October 2016

 

Celebrating four years of activity, KUNSTHALLE São Paulo is delighted to invite Danish artist Simon Dybbroe Møller (*1976, Aarhus) to present his first solo exhibition in Brazil, for which he exclusively produced «Cormorous», the last video of his trilogy on anachronisms. After dealing with commodities in the two previous pieces – the Renault Avantime in Animate V (2012) and the Canon Mark II in Untitled (how does it feel) (2014) – here Dybbroe Møller introduces us to the paradoxes of an ancient bird – the Cormorant.

CORMOROUS
(a) Greedy. As insatiable as a cormorant. Irregular adaptation of cormorant. 1747: “My Desires are not cormorous.”

A cormorant drying its wings on an old withered wooden pole: the Jesus-like silhouette and the pride of its posture mirrored in the water surface. A truly pathetic image. It is said that the cormorant is the most ancient bird around; that it dates back to the dinosaurs. That unlike other aquatic birds it has not developed the oil sheen that would protect it from getting soaked, hence the crucifix-like pose: it does so to dry its feathers in the breeze. What an anachronism. A more constructive voice would frame it differently and explain how most creatures are naturally buoyant, but how for diving birds this is an issue. The cormorant is thought to swallow pebbles to increase its weight. Its main adaptation, though, is its open feather structure that does not trap buoyancy-increasing air but absorbs water instead. Regardless: imagine soaked feathers. Conversely imagine water droplets on a water-repellent surface. Let us think about this in relation to analogue and to digital image making.

Perhaps the wet white t-shirt was the climax of old world sleaziness. A last spasm of the analog, before our descent into the weight- and age-less universe of silicone and botox, the taxidermy of the technosphere; Into the waxed universe of the virtual. Do you remember Sabrina and Boys Boys Boys? Can you recall Samantha Fox? The way those singers exploited white cotton and water to produce images of their hefty bodies both concealed and enhanced. Images that seemed to transcend the slick surface of the glossy magazines by echoing the fluidity of analog processing and the stickiness of the emulsion coat of a photographic print. Tits and ass or draperie mouillée. A century earlier the realist Constantin Emile Meunier modeled his monumental sculpture The Dock Worker, depicting the toned figure of his subject draped in moist, clingy garments. In this fantasy even the soggy is solid, the saturated is steely. The patina of the bronze reminiscent of a vintage sepia toned black-and-white print; the lack of tonality melting the body with the cloth.

It is surely no coincidence that perfectly contained drops of liquid sitting on surfaces of things feature so heavily in digital image making tutorials. Like the techy garments used in the outdoor sports industry, these images inhabit a landscape of impenetrability. We know that the perfect water drops on the bright green leaves adorning our computer desktops did not occur naturally. That they were placed there, then elaborately lit. Possibly they are not water at all but either gelatin or resin or pure digital post-.production. Even when sitting on an absorbent surface they do not soak things; they do not evaporate into the air. We are dealing with the age of the surface here, with the digital, with ideals. No earth to earth, but an image-world where, while things do mutate, they do not decay.

 

— Simon Dybbroe Møller

 

Curated by Marina Coelho

 

 

Support:

 

 

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About the artist

Simon Dybbroe Møller (*1976, Aarhus). Lives and works in Berlin. He was educated at Staatliche Hochschule fuer bildende Kunste, in Frankfurt am Main. Among the exhibitions in which he presented his work are:

SOLO EXHIBITIONS (Selection)
Buongiorno Signor Courbet, Fancesca Minini Gallery (2015), Milan; Swallow Swallow Spit, Laura Bartlett Gallery (2013), London; Männer und Moral, Objectif Exhibitions (2013), Antwerp; 2002, Andersen’s Contemporary (2013), Copenhagen; Remember Me, Hyundai Gallery (2012), Seoul, Corea; 2011 Hello, Fondazione Giuliani (2011), Rome; Flotsam and Jetsam, (with Jacob Dahl Jürgensen), Badischer Kunstverein (2011), Karlsruhe; Appendix, Frankfurter Kunstverein (2009), Frankfurt am Main; Like Origami Gone Wrong, Kunstmuseum Thun (2007), Thun, Switzerland.

GROUP EXHIBITIONS (Selection)
To Blow Smoke in Order to Heal, Albert Baronian, Brussels; Stranger, MOCA (2015), Cleveland, US; Les Regles du Jeu, Centre Pompidou (2015), Paris; Checkpoint California, DB Kunsthalle (2015), Berlin; Bikuben | Utah Museum of Contemporary Art (2014), Utah; 5th Moscow Biennale of Contemporary Art (2013), Moscow; Nur was nicht ist ist möglich, Museum Folkwang (2013), Essen, Germany; When Attitudes Became Form Become Attitudes, Museum of Contemporary Art Detroit (MOCAD) (2013), Detroit; BUSY: Exhausted self/ unlimited ability, 21er Haus, Belvedere (2012), Vienna; Based in Berlin, Nationalgalerie im Hamburger Bahnhof (2012), Berlin.